Pišem vam danas o nečemu za šta možda niste znali da postoji kao zanimanje, a možda i jeste ali niste imali pojma da se to baš tako zove. Dakle, copywriting.
Elem, pre par dana bila mi sestričina u gostima, inače student FTN-a u Novom Sadu, gotovo pa svršen, pri kraju studija. Animatorski neki smer, šta god.. Pitam kako na faksu, kaže ok, zanimljivo, pri kraju je, lovci na talente obleću, svakog dana zaskaču studente, nude razne kombinacije, fleksi radno vreme, honorar veći od moje mesečne plate. Dođemo tokom razgovora na temu izražavanje i komunikacija dragih studenata, i tu počinje naša priča..
Kada treba napraviti projekat, predati ga osmisliti tu su bogovi i to je ok, međutim, asistent se na faksu blago rečeno šokirala kada je pročitala da uz rad student napiše „ispravi mi ovo“ ili pošalju rad sa „evo ga rad“(stvarno evo ga!) ili ne napišu baš ništa samo zakače rad i to je to! Tako im je zadala zadatak da ubeleže i nauče kliše kako da pišu propratno pismo uz rad.
Molim vas! Pišu tako zahtevne stvari skockaju rad iz ne znam ti ja čega i ne umeju da napišu obično propratno pismo!
Mladi milenijalsi, obožavam da ih posmatram, takođe dolaze kod mene kao svršeni studenti, da otvore preduzetnički račun, ne pitajte kako se objasnimo. Jedna gosođa iz Hr-a, na jednom od WEBIZ-a je opisivala na kakve sve mejlove je nailazila tokom svog rada. Blago rečeno, užas. Da je ovo itekako rasprostranjeno znam jer mi je pre par dana ćerka koja je veoma pismena, da ne kažem načitana, zamolila da umesto nje napišem mail u kome ću iskomunicirati sa njenim profesorom nešto oko matruskog rada. Zašto je ovo toliko česta pojava? Mladi ne žele da komuniciraju, osim ako baš moraju. Moraće. Dakle ono sa čim mladi milenijalci imaju problem je komunikacija. Bilo koja komunikacija. Ono što je njima problem, a što nama koji nismo tako mladi jeste prednost. Dakle, cela priča oko prodaje, marketinga, promocije, brendinga, svodi se na internet. Milenijalci će vam uraditi sve , osmisliti, iskreirati, tehnički podržati, ali prodaje nema ukoliko vam to neko ne ispromoviše odnosno ne napravi tekst za web sajt, bilbord, newsletter-e, poslovni blog, iskomunicira sa kupcima svoje usluge. Tu stupa na snagu zanimanje copywriter-a.
Ovo je moderno zanimanje novog doba, dakle može se reći nanelo nam ga je novo tržište, novi trendovi, novi načini prodaje, nove navike kupaca, njihovi senzibiliteti su drugačiji, prosto ljudi koji su se bavili psihologijom kupca te ciljnim grupama došli su do zaključka da je ovo zanimanje itekako potrebno i dobro plaćeno. Šta vam je potrebno da bi ste radili ovaj posao? Prvo i osnovno, a takođe je to pomenuto na jednoj Webizz konferenciji je da imate iza sebe dosta pročitane literature, te da imate dar za pisanje. Mislim na pisanje na internetu, jer se to razlikuje od običnog pisanja. Poznavanje internet tehnologije, se podrazumeva. Ukoliko vas ovo zaista interesuje, potrebno je da imate i odgovarajući sertifikat, a na internetu sam pronašla zanimljive stvari ovde . Dakle još jedna stvar, da bi vas neko angažovao kao copywritera, takođe potrebno je da poznajete proizvod ili uslugu koju prodajete, odnosno psihologiju kupaca, te napravite mailng liste za newslettere, istražite, anketirate, targetirate.. Dakle nije nimalo lako, ali.. Zarade su veoma pristojne, i ukoliko ovladate ovom tehnikom, postajete sve bolji i bolji te cenjeniji i to vam može doneti ne samo honorarni prihod, već i ozbiljan posao. Ako vas nisam animirala dovoljno evo i deset razloga za ovo zanimanje prema gore navedenom izvoru. Razmislite, nije loše zar ne?
10 razloga da naučite veštinu marketinškog pisanja – copywriting
- Copywriting je aktuelno, kreativno zanimanje, novo na našem tržištu, pa ćete lako i brzo pronaći posao ako ste nezaposleni
- Oko 95% web stranica kod nas nema dobre marketinške tekstove – mogućnosti za zaradu su ogromne
- Svoj talenat i veštinu možete dobro unovčiti i zaraditi 10 – 15 evra po A4 stranici teksta ili 300 – 450 evra po projektu
- Možete se zaposliti u marketing sektoru bilo koje firme, PR agenciji, izdavačkoj kući…
- Imate priliku da radite od kuće, kao freelancer, za domaće ili strane klijente
- Potražnja za copywriter-ima u svetu je ogromna – ovo zanimanje je idealno za filologe sa znanjem barem jednog stranog jezika
- Dok studirate, pisanjem prodajnih tekstova možete zaraditi džeparac
- Ukoliko radite u marketingu, upotpunićete svoje znanje
- Ako ste vlasnik preduzeća naučićete kako da unapredite komunikaciju sa saradnicima i kako da uspešno promovišete svoje proizvode i usluge
- Ukoliko ste preduzetnik, sa ovom veštinom možete otvoriti i svoju copywriting agenciju.
Do čitanja,
pozdrav,
Eli
Elena, jako sam se zainteresovala za ovu vrstu posla. I sama sam imala priliku da pomazem/ispravljam neke sluzbene mail-ove. Ali nisam sigurna da sam razumela kako doci do posla (osim potrebnog znanja)? Najteze je naci klijenta 🙂
Hvala i pozdrav
Milice, odlično pitanje, mislim da je doći do posla ključna reč. Mozda najbolje krenuti sa nekim freelance poslovima, e trgovinama, onima kojima je ta usluga potrebna, odnosno firme koje se bave prodajom proizvoda i usluga, a imaju svoje sajtove, te ih je potrebno ažurirati, ubacivati kontent-e, animirati njihove kupce..Krenuti tako pa onda kada napravite dobru bazu klijenata krenete u ozbiljniji samostalni posao. Naravno da trebate promovisati sebe kroz poznate nam kanale komunikacije odnosno drustvene mreže, to je od izuzetne vaznosti. Nadam se uskoro gost na blogu Duška Nikolić, koja može više o ovoj temi, budi u toku, biće korisnih saveta, vezanih za ovaj posao, i posao virtualnog asistenta 🙂
Pozdrav Milice :-)! Ukoliko dobro znate engleski jezik (a savetovala bih svima da ga usavrše ili makar obnove sa nebrojeno mnogo besplatnih kurseva online) poslovi se najčešće nalaze preko Elance/Upwork platforme https://www.upwork.com/. Čim se prijavite i napravite svoj profil, videćete da postoji ogroman broj poslova za data entry, copywriting, ghostwriting, blog writing i sve moguće vrste poslova koji uključuju pisanje ili za početak, ubacivanje podataka. Klijenti su uglavnom iz Amerike, malo manje iz Evrope i ceni se konkurentna cena, integritet i odgovornost kod frilensera, čak iako nemate prethodno iskustvo. Sve zavisi od toga kako se predstavite u ponudi. Više puta pobedi veća cena sata ukoliko je vaša ponuda kreativna i pokazuje da ste odvojili vreme da pročitate njihov oglas za posao i da ste voljni da im izadjete u susret. Sto se tice našeg tržišta, još uvek ne postoji (ili ja nisam upoznata) sa platformom koja bi vam dala takve mogućnosti. Ali tu bih mogla da vam predložim da budete malo kreativni, jer će vas upravo ta osobina odvojiti od ostalih. Npr. napravite svoju stranicu na https://flavors.me/, napišite biografiju na zanimljiv način i šta je ono što vi možete da ponudite klijentu. Onda proverite koga sve znate, i privatno i poslovno, i proširite poruku da biste želeli da radite honorarno i ponudite im svoje usluge. Takodje, možete da pronadjete i osobe za koje već znate da se bave tim poslom i da ih kontaktirate. Napišite im da želite da radite kao kopirajter, da mislite da biste bili sjajni i da ste spremni da učite o svemu tome i koji je njihov savet? Pratite ljude online preko Twitter-a ili Facebook-a koji vas inspirišu i koji se bave tim poslom. Često dele informacije o budućim poslovima koje biste mogli da iskoristite. Networking je jedna od glavnih stvari koja će vam pomoći da dodjete do svog prvog klijenta. A onda je sve na vama. Ostavite dobar utisak i oni će vas preporučiti dalje :-). Nadam se da sam vam makar malo pomogla. Pozdrav 🙂
Duška, zahvaljujem vam se što ste mi pomogli i uključili se sa vrlo korisnim savetima, konkretnim predlogom kako započeti posao. Puno hvala 🙂
Sjajno ?
Hvala na konkretnim savetima (to je danas retkost). Dali ste mi polaznu tacku!
Probacu da se snadjem i svakako budem u toku.
Veliki pozdrav…
Odličan tekst i odličan savet. Sama radim nešto slično, a ove godine sam rešila da se ozbiljnije pozabavim time. Ima tu dosta da se uči, ali iskustvo je meni ipak nezamenjivo. Tada sve najbolje legne na svoje mesto i dobije svrhu. Upwork je odličan za sticanje iskustva. Sviđa mi se tvoj blog!
Hvala najlepše, na pohvalama i naročito na komentaru, drago mi je da me pratite, biće još zanimljivih sadržaja 🙂 Pozdrav za vas 🙂
pozdrav
ja sam zavrsio kurs za copywritera ali kako dalje?
kako naci posao,angazman?
Vladimire, moj savet bi bio da se probate povezati sa ljudima u marketinškim agencijama ili da počnete da pišete blog. Dobra stvar su takođe freelance platforme na primer Upwork. Imate grupu na Fb pa se uključite i pogledajte koje su to grupe koje bi vam koristile za angažman. Konferencije lokalnog i regionalnog karaktera je poželjno da bi bili u toku sa novostima i upoznavanju sa ljudima koji mogu da vam pomognu. O radionicama da i ne govorim, ima jako dobrih, sve je na vama koliko želite da radite taj posao i da li ste zaista dobri u tome. Ne sumnjam da je tako, srećno! Javite mi kako vam ide 🙂
Pozdrav.Zanima me kako do posla doci u Srbiji sto se tice copywritinga..Za nekog ko ne zna savrseno engleski jezik da bi mogao iz Srbije da radi za strano trziste.Imate li neke savete gde traziti,gledati..Da li postoji sajt za freelancere striktno za Srbiju?
Pozdrav Mari, postoje načini da se pronađe posao za Copywritere i u Srbiji, dobre savete za to možete pronaći na sajtu http://wwwrite.rs/ gde postoji baza pisaca i tako možete početi, postoje i drugi načini ali meni je ovo jedan od boljih, takođe, možeš pronaći i na FB grupama vezanih za marketing gde ima dosta ponuda za copywritere. Engleski nije ključna stvar ali dosta pomaže za freelance posao na platformama kao što je UPWORK.
Ja tražim copywritere za jedan projekat ako ima zainteresovanih mogu da pišu na uros.ad.nalog@gmail.com
Nadam se da je ok da pišem ovde.